Het bepalen van de waarde van een domeinnaam is geen exacte wetenschap. Toch zijn er wel een paar algemene richtlijnen die u kunnen helpen bij het bepalen van de waarde. De herkenbaarheid, de positie in zoekmachines, de extensie en de lengte van domein bepalen met name de waarde van de domeinnaam. Een domeinnaam die momenteel in gebruik is heeft altijd een meerwaarde ten opzichte van een domein die dit niet is. We behandelen de punten één voor één:
- Herkenbaarheid.
Domeinnamen die verwijzen naar een product of dienst of domeinnamen die symbool staan voor een merk (zonder de rechten van het merk- en handelsnaamrecht te overtreden) zijn waarschijnlijk veel waard. Zeker als de domeinnaam ook bestaat uit een pakkende zin en gemakkelijk te onthouden is. Als dit domein ook nog relevant is voor een interessante branche zoals telecommunicatie of financiële dienstverlening is het domein zondermeer veel waard. - Positie in zoekmachines.
Een domein dat hoog staat genoteerd in de resultaten van zoekmachines heeft een grote kans op toestroom van bezoekers. Als de domeinnaam hoog staat genoteerd bij algemene zoektermen of termen die interessant zijn voor een bepaalde branche dan kan de waarde van het domein aanzienlijk zijn. - De extensie.
De extensie van een domeinnaam is ook belangrijk. Een domein met de .com-extensie heeft natuurlijk een hogere waarde dan bijvoorbeeld een landdomein. Typ maar iets in uw adresbalk, zet er .com achter en u komt op een website. Men kan dit van geen enkele andere extensie zeggen. Hoewel sommige landextensies (waaronder die van Nederland) er wel in de buurt komen. - Lengte.
In het algemeen kan men stellen dat de waarde van uw domein al snel zakt als het domein langer is dan zes à zeven tekens heeft. Het domein shop.nl is meer waard dat bijvoorbeeld onlineshop.nl. Bij het intypen van een langere domeinnaam kan iemand sneller fouten maken dan bij een korte. Een kort domein is ook gemakkelijker te onthouden. - Domeinnaam momenteel in gebruik.
Als een domeinnaam wordt gebruikt zullen steeds meer mensen de naam kennen. Bovendien zal het aantal links naar het domein toenemen (waardoor de positie in zoekresultaten ook omhoog gaat). Het domein wordt ‘bekend’, waardoor de waarde zal stijgen.
Zoals u ziet zijn er veel factoren die de waarde van een domeinnaam beïnvloeden. U kunt de waarde van een domeinnaam berekenen door in te schatten hoeveel u zou kunnen verdienen als u er een webshop op zou starten of het gedeeltelijk zou volzetten met advertenties van Google. De waarde schatten blijft echter lastig.