Met budgethosters worden die providers aangeduid die hostingdiensten leveren beneden het normale prijsniveau. Bij budgethosting is de prijs dus het belangrijkste verkoopargument. De specificaties van een budgethostingpakket verschillen nauwelijks van “normale” hosters. Waar u bij budgethosting vaak op moet inleveren is support.
Bij budgethosting kan het dus voorkomen dat er op hardware en software is bezuinigd of dat men gebruik maakt van een kwalitatief minder goed datacentrum. Maar veel budgethostingproviders gebruiken toch redelijk stabiele systemen en brengen hun apparatuur bij een betrouwbare partij onder. Wat verklaart dan wel het verschil in prijs?
Personeelskosten zijn altijd de grootste kostenpost van een provider. Hoe meer een provider kan automatiseren, hoe goedkoper hij hosting kan aanbieden. Wanneer een bestelprocedure geheel geautomatiseerd is, is er geen menselijke tussenkomst nodig om uw pakket aan te maken. Wanneer u zelf wijzigingen in uw hostingpakket kunt uitvoeren is daar ook geen handeling van de provider meer voor nodig. Wanneer vragen efficiënter worden beantwoord levert dat een kostenbesparing op. Daarom leveren veel budgethosters geen telefonische support, maar doen zij dit alleen per e-mail. Kortom: budgethosters hebben vaak alles geautomatiseerd en hanteren een beperkt niveau van support.
TIP: Wilt u alles via geautomatiseerde systemen zelf doen en heeft u weinig support nodig, dan is budgethosting iets voor u. Heeft u veel hulp nodig of heeft u afwijkende pakketwensen, dan kunt u beter kiezen voor kwaliteitshosting.